Více než 40 % všech dopravních nehod s následkem poškození vozu se podle Allianz stane při parkování, ať už během vjíždění na parkovací místo nebo vyjíždění z něj, případně k nim dojde během jiných drobných manévrů s automobilem. K naprosté většině těchto havárií pak dochází při couvání a častěji než kdo jiný je způsobují řidiči starší 65 let. Vyplývá to ze studie Allianz centra pro technologie, které ve spolupráci se společností Continental provedlo detailní analýzu 3500 nehod.
Podle expertů Allianz z výzkumného ústavu v Ismaningu u Mnichova dochází v osmi případech z deseti (84 %) k „ťukanci“ na parkovišti během vyjíždění z parkovacího místa, při vjezdu mají řidiči obdobné problémy jen málokdy. „Množství podobných nehod způsobuje nedostatečné věnování se jízdě, řidiči často během jízdy a parkování místo sledování okolí vykonávají různé činnosti, například telefonují, upravují svůj zevnějšek, něco hledají v taškách…,“ uvádí Tomáš Klofát, ředitel úseku likvidace pojistných událostí Allianz pojišťovny, která jen za loňský rok eviduje přes 2300 pojistných událostí z parkování.
Zdá se, že rozptýlenou pozornost mají při parkování zejména senioři – statisticky vzato způsobí podle studie o třetinu vyšší počet těchto nehod než řidiči ve věku 25 až 64 let, což odpovídá i zjištěním české pobočky Allianz. Podle statistik Allianz SE pak téměř polovina pojistných událostí vzniklých při parkování zahrnuje havárii se stojícím vozem, a v jednom z pěti případů dva automobily, které do sebe navzájem narazí při couvání.
„Četnost výskytu nehod při parkování nebo manévrování s vozem se během posledních 10 let zvýšila o více než 30 %. Z pojistných událostí, které evidujeme v rámci povinného ručení, stojí tyto nehody za 44 % havárií, během nichž dojde k poškození vozu,“ uvedl Rüdiger Hackhausen, ředitel likvidace Allianz SE. Přestože při pouhých 4 % těchto nehod dojde k újmě na zdraví, výsledky studie jsou i v tomto ohledu varovné. Zranění to bývají závažná – ze dvou třetin se totiž týkají chodců-seniorů, obzvlášť ohroženou skupinou jsou ale také cyklisté, které může řidič při vyjíždění z parkoviště snadno přehlédnout.
Ne vždy se z parkovacího místa podaří odjet
Za nehodami při parkování však nemusí stát pouze nepozornost řidičů, ačkoli je jedním z důležitých faktorů. Ke vzrůstajícímu nebezpečí v jinak poklidných parkovacích zónách totiž podle studie přispívá i rostoucí velikost aut a zevrubná proměna jejich designu, jež může snižovat bezpečnost při jízdě.
Odborníci upozorňují, že za několik posledních desetiletí se auta značně zvětšila – na rozdíl od parkovacích míst, která zůstávají v mnoha zemích standardizovaná na stejný rozměr jako před lety. Není náhoda, že SUV a dodávky se stávají účastníky o 30 % většího počtu nehod než menší vozy. Problém ale může představovat i nevhodný design – takový, jež dnes často znemožňuje pohodlný výhled z vozu zejména v jeho zadní části a po stranách. A paradoxně rovněž parkovací systémy, jež mají řidiče zvukovým signálem upozornit na případnou překážku, můžou někdy spíše způsobit potíže než řidičům pomoci. Ti totiž často nejsou dobře obeznámeni s tím, jak velký prostor jejich systém monitoruje, a tak havárii způsobí v domnění, že se nemají čeho obávat.
Jak ale s úsměvem připomíná Libor Beran, metodik likvidace škod z autopojištění, na vyjíždění z parkoviště někdy ani nedojde… Minimálně ve třech případech z posledních několika let totiž klientka Allianz pojišťovny zaparkovala vozidlo, avšak zapomněla kam, a pak je nahlásila jako odcizené. „Bylo to buď na ulici kolem bydliště, kdy objížděla několik bloků, než zaparkovala, nebo na několikaposchoďovém parkovišti v obchodním centru. Auto se pak zcela nepoškozené našlo po několika měsících buď náhodou, když slezl sníh po zimě, nebo někomu překáželo při úklidu, nebo bylo někomu podivné, proč tam tak dlouho stojí. Rekordmanem byl vůz, který se našel po dvou letech – i s nákupem,“ uvádí.